In dit topic kan je in discussie over deze API: DL-API-Waterdata.
Meer informatie, zoals de API documentatie en specificatie, vind je op DL-API-Waterdata - Developer Overheid.
Maakt u gebruik van de open waterdata van Rijkswaterstaat? En haalt u deze op via onze WaterWebservices?
Dan leggen we u op 7 oktober 2024 tijdens het webinar graag uit wat er in deze Webservices gaat veranderen. We lanceren dan ook de test-omgeving en documentatie voor deze nieuwe WaterWebservices.
De huidige WaterWebservices zullen in elk geval tot januari 2025 ongewijzigd blijven.
U kunt zich aanmelden via; bmw@rws.nl
Het is zover! De lancering van de bèta WaterWebservices.
De documentatiepagina met de url van deze services zijn te vinden op;
https://rijkswaterstaatdata.nl/projecten/beta-waterwebservices
Vragen? Stel ze hieronder of neem contact op met de Rijkswaterstaat Servicedesk Data.
Is er een voorbeeld beschikbaar hoe ik met de API van alle locaties in Nederland de waterdiepte op kan halen? Ik wil deze uiteindelijk op een kaart laten zien. Moet ik dan de url: https://waterwebservices.rijkswaterstaat.nl/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES_DBO/OphalenWaarnemingen gebruiken? Wat moet er vervolgens in mijn json body komen te staan?
Ik heb het webinar van 7 oktober helaas gemist. Is deze opgenomen en nog ergens terug te kijken?
Via deze WaterWebservices delen we de waterstanden t.o.v. bijvoorbeeld het NAP. Die zijn live op te halen via OphalenLaatsteWaarnemingen of als WFS laag. Filter dan op âWaterhoogteâ.
Ben je op zoek bent naar de afstand tussen de bodem en het wateroppervlak? Daarvoor kan ik je doorverwijzen naar maps.rijkswaterstaat.nl/dataregister. Zoek dan op âBathymetrieâ.
De opname van het webinar van de Bèta WaterWebservices is zojuist beschikbaar gesteld op de documentatiepagina;
Geachte,
in het kader van ScheldeMonitor ben ik aan de slag gegaan met jullie Beta webservice:
Het programma neemt als eerste aanzet een bounding box rond de Schelde en vraagt voor alle punten voor 2021 tot 2026 alle parameters op behalve lucht. We zullen dit uiteraard nog sterker filteren.
De meeste request gaan goed, maar ik merk dat onderstaande request consistent misgaat: De transfer wordt na iets meer dan 30s afgekapt zonder enige foutmelding. Na een paar keer proberen komt dan de fout: 404 Not Found: Requested route (âwadar-webinar-web-services.apps.cnap-am2.intranet.rws.nlâ) does not exist.
time curl -vvv -X POST -H âX-API-KEY: NotVlizScheldeMonitorâ -H âContent-Type: application/jsonâ -d â{"Locatie":{"Code":"haringvliet.3"},"AquoPlusWaarnemingMetadata":{"AquoMetadata":{"Compartiment":{"Code":"OW"}, "Grootheid":{"Code":"GELDHD"}}},"Periode":{ "Begindatumtijd":"2021-01-01T00:00:00.000+01:00", "Einddatumtijd":"2022-01-01T00:00:00.000+01:00"}}â âhttps://waterwebservices.beta.rijkswaterstaat.nl/test/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES/OphalenWaarnemingenâ -o icrash
Ik vroeg me ook het volgende af: Is de service in staat een status 429 Too many request (of 420 Enhance your calm) terug te geven? Zo ja doe ik rate limiting op basis van de Retry-After header.
En verder: Als ik dit probeer te melden aan jullie service desk, krijg ik:
Door een technische storing is rijkswaterstaat.nl op dit moment helaas niet beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak. Wij werken aan een oplossing.
Dag hyperman,
Heel hartelijk dank voor het melden van deze zaken! Alvast een terugkoppeling op je constatering dat er iets mis gaat: We hebben dit kunnen reproduceren en gaan aan de slag om daar een oplossing voor te maken. Zodra daar meer informatie over is zullen we het hier melden.
Met vriendelijke groet,
Anne van Houwelingen
PM WADAR
Rijkswaterstaat
Bedankt voor uw snelle antwoord.
Ondertussen kan ik melden dat dit probleem zich voordoet voor 2 locaties. Ik zie crashes bij:
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-CONCTTE-2020",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-CONCTTE-2021",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-CONCTTE-2022",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-GELDHD-2022",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-T-2020",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-T-2021",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.3-OW-T-2022",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-CONCTTE-2020",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-CONCTTE-2021",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-CONCTTE-2022",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-GELDHD-2020",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-GELDHD-2021",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-GELDHD-2022",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-T-2020",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-T-2021",
"OphalenWaarnemingen-haringvliet.4-OW-T-2022",
Indien u meer details wenst, mag u me PM-en of mijn contactinfo uit de webinar gebruiken
Geachte,
ondertussen heb ik een en ander gedownload en een aantal kwaliteitscontroles uitgevoerd. Ik geef u mijn gedetecteerde anomaliĂŤn door voor de zekerheid, maar begrijp het als dit niet binnen uw project op te lossen is:
In de catalogus:
- Heeft geen grootheid: Getijextreemtype astronomisch in Oppervlaktewater
- Ongeldige lon=0/lat=0: karangagung,taihumeer.3,taihumeer,mangsang,banyuasin,taihumeer.2,bayunglincir
In de data:
- Voor kwaliteit 99 is er dummy data met allemaal 9âs ingevuld. Mogelijk interessant om gewoon null te laten?
- Idem is er data met diepte -999999999, die ook gewoon null kan zijn
- De aquo metadata heeft ook een aantal potentiele dummies: ââ, âNVTâ, âNiet van toepassingâ, âOnbekendâ
- Voor kwaliteit 99(geen data) is er soms toch data ingevuld, bv marollegat, Temperatuur in Oppervlaktewater in oC heeft realistisch uitziende waarden in augustus en september 2024.
Mocht er een JSON schema klaar zijn ben ik zeker geĂŻnteresseerd.
Dit is een reactie op de melding van 15 okt 2024 10:47:
- We hebben, zoals al gemeld, het probleem kunnen reproduceren en maatregelen genomen om het niet meer voor te laten komen. In onze eigen testen komt dit nu niet meer voor
- Rate limiting is wat ons betreft op dit moment niet nodig
Met vriendelijke groet,
Anne van Houwelingen
PM WADAR
Rijkswaterstaat
Dit is een reactie op de vragen van 17 okt 2024 16:41
- Hier zullen we binnenkort uitgebreid op terugkomen
Met vriendelijke groet,
Anne van Houwelingen,
PM WADAR
Rijkswaterstaat
Bedankt. Ik kan bevestigen dat dit werkt.
Het onderstaande heb ik ook al in een melding aan de orde gesteld, maar omdat ik wil testen of de community werkt en het wellicht ook voor anderen interessant is:
Bij de webservice âOphalenWaarnemingenâ nam ik in de body altijd het volgende op:
âAquoMetadataâ: {
âCompartimentâ: {âCodeâ: âLTâ },
âEenheidâ : {âCodeâ: âm/sâ },
âMeetApparaatâ: {âCodeâ: â150â },
âGrootheidâ : {âCodeâ: âWINDSHDâ}
}
Nu blijkt dat je ook kunt volstaan met het alleen opgeven van de âGrootheidâ. Gelezen dat âMeetapparaatâ sowieso niet meer van toepassing is. Maar in hoeverre is het nu wel of niet verstandig/nodig om âCompartimentâ en âEenheidâ op te nemen.
Gewoon om aan te geven dat iemand deze community leest:
In de webinar werd verwezen naar een OpenAPI (Swagger?) document, dat ergens in de toekomst gereleased wordt. Ik vermoed dat we allen met dit soort vragen zullen zitten tot deze release.
Maar: In de documentatie, hoofdstuk 4, komt volgend voorbeeld voor:
"AquoMetadata":{"Compartiment":{"Code":"OW"}, "Grootheid":{"Code":"WATHTE"}}},
Dus ik ga er van uit (en zo werkt ook onze import) dat Compartiment en Grootheid nodig en voldoende zijn. Ik kan me inbeelden dat T (temperatuur) zowel in LT (lucht) als OW (OppervlakteWater) potentieel mogelijk is, dus het compartiment is vermoedelijk noodzakelijk.
Bedankt voor de reactie, klinkt logisch.
Bij het testen van de beta webservice OphalenLaatsteWaarnemingen krijg ik onverwachte resultaten.
Ik krijg per grootheid twee resultaten terug die beide in het verleden liggen.
De body van de request:
{
âAquoPlusWaarnemingMetadataLijstâ: [
{
âAquoMetadataâ : { âGrootheidâ: {âCodeâ: âWINDSHDâ} } ,
âWaarnemingMetadataâ: { âKwaliteitswaardecodeLijstâ: [â00â,â10â,â20â,â25â,â30â,â40â] }
},
{
âAquoMetadataâ : { âGrootheidâ: {âCodeâ: âWINDRTGâ} } ,
âWaarnemingMetadataâ: { âKwaliteitswaardecodeLijstâ: [â00â,â10â,â20â,â25â,â30â,â40â] }
},
{
âAquoMetadataâ : { âGrootheidâ: {âCodeâ: âWINDSTOOTâ} } ,
},
{
âAquoMetadataâ : { âGrootheidâ: {âCodeâ: âTâ} } ,
},
{
âAquoMetadataâ : { âGrootheidâ: {âCodeâ: âLUCHTDKâ} } ,
âWaarnemingMetadataâ: { âKwaliteitswaardecodeLijstâ: [â00â] }
}
],
âLocatieLijstâ: [ {âCodeâ: âbrouwersdam.brouwershavensegat.2â} ]
}
Bij het testen van de webservice OphalenWaarnemingen krijg ik alleen een resultaat als de periode voor mei 2024 ligt.
Nog een nieuw vraagje: In de data die ik opvraag, blijkt nog geen enkele biota te zitten. Bijgevolg kan ik deze code niet implementeren. Heeft iemand een voorbeeld van data met biota?
Ik test met:
cat OphalenCatalogus.txt |jq ".AquoMetadataLijst[].BioTaxon|select(.Code !=\"NVT\")"|head