DL-API-Waterdata (Rijkswaterstaat)

@hyperman

wat is uw catalogus verzoek ?

Het catalogusverzoek komt rechtstreeks uit jullie handleiding en vraagt in essentie alles op:

{“CatalogusFilter”:{
“Compartimenten”:true, “Grootheden”:true, “Parameters”:true, “Eenheden”:true,
“Hoedanigheden”:true, “Typeringen”:true, “WaardeBewerkingsMethoden”:true,
“BioTaxon”:true, “Organen”:true,
“ProcesTypes”: true} }

UPDATE: Bovenstaande klopt niet, ik zoek op

Uit het antwoord kies ik dan een whitelist van meetstations langs de westerschelde, en daar zit geen enkele biota in. Mijn vraag aan jullie is dus: Hebben jullie voor een meetstation biota gegevens, dan voeg ik dat toe aan mijn whitelist als testgeval. Gezien het een test is, hoeft dat niet aan de Westerschelde te liggen.

Een volledig voorbeeld:

Eerst de volledige catalogus opvragen, cfr jullie handleiding:

curl -X POST -H "X-API-KEY: VlizScheldeMonitor" -H "Content-Type: application/json" -d "{\"CatalogusFilter\": {\"Compartimenten\":true, \"Grootheden\":true,\"Parameters\":true,\"Eenheden\":true,\"Hoedanigheden\":true,\"Typeringen\":true,\"WaardeBewerkingsMethoden\":true,\"BioTaxon\":true,\"Organen\":true,\"ProcesTypes\":true}}"  "https://waterwebservices.beta.rijkswaterstaat.nl/test/METADATASERVICES/OphalenCatalogus" -o OphalenCatalogus.txt

Daarna zie ik dat het veld BioTaxon er wel is:

cat OphalenCatalogus.txt |jq ".AquoMetadataLijst[].BioTaxon|select(.Code =\"NVT\")"|head

maar het is altijd NVT:

cat OphalenCatalogus.txt |jq ".AquoMetadataLijst[].BioTaxon|select(.Code !=\"NVT\")"|head

Bijgevolg zoek ik een vollediger voorbeeld

Beste hyperman, hieronder een catalogus verzoek welke de volledige catalogus ophaalt:

curl -X POST -H “X-API-KEY: VlizScheldeMonitor” -H “Content-Type: application/json” -d “{"CatalogusFilter": {"BemonsteringsApparaten":true,"BemonsteringsMethoden":true,"BemonsteringsSoorten":true,"BioTaxon":true,"BioTaxonType":true,"Compartimenten":true,"Eenheden":true,"Groeperingen":true,"Grootheden":true,"Hoedanigheden":true,"MeetApparaten":true,"Organen":true,"Parameters":true,"Typeringen":true,"Groeperingen":true,"WaardeBepalingsmethoden":true,"WaardeBepalingstechnieken":true,"WaardeBewerkingsmethoden":true,"ProcesTypes":true}}” “https://waterwebservices.beta.rijkswaterstaat.nl/test/METADATASERVICES/OphalenCatalogus” -o OphalenCatalogus2.txt

Er is geen BioTaxon geladen in de test set.

OK, jammer maar duidelijk. Bedankt.

hoi,

ik zou graag de watertemperatuur van een plaats opvragen die op jullie website bekent is, maar hij zegt elke keer dat er niets beschikbaar is, kan dit opgelost worden? (dit geld ook voor de voorbeelden vlissingen en hoek van holland, zoals beschreven in jullie uitleg die jullie geven op de website)

Er zit een fout in de catalogus functie waardoor de catalogus op dit moment voor bijna alle locaties aangeeft dat er data beschikbaar is. Dit is niet altijd het geval. Wij zijn hiervan op de hoogte en werken zo snel mogelijk aan een oplossing.

Als ik data via de API (https://waterwebservices.rijkswaterstaat.nl/ONLINEWAARNEMINGENSERVICES_DBO/OphalenWaarnemingen) opvraag voor locatie ‘IJMDSMPL’ en grootheid ‘H0e’ dan zie ik dat er maar data is tot ‘2023-12-24T15:30:00.000+01:00’.
Is er geen data voor bijv. 2024 voor deze locatie/grootheid combi of kan ik die data via een andere API opvragen?

Goed dat je even de API-url toe voegt. Dit gaat om de huidige producie-WaterWebservices. Deze maakt nog onderscheid tussen ‘historische’ (Donar) en ‘actuele’ (LMW) data. De knip hiertussen ligt momenteel nog op 1-1-2024. Zie ook de documentatie voor meer uitleg hierover.

Het klopt dus dat de gegevens in het lopende jaar niet gepubliceed worden onder deze locatiecode. De bijbehorende actuele LMW locatiecodes zijn SPY* (bron). Hopelijk kun je hiermee de actuele datastroom vinden. Zoniet, zou de Servicedesk Data je verder kunnen helpen.

Het goede nieuws; Dit probleem vervalt waneer de bĂšta WaterWebservices in productie worden genomen

1 like

Ha, dank voor de snelle response. Ik ga met deze info aan de slag.

Het contactformulier met de ServiceDesk Data werkt helaas niet(had ik al geprobeerd).

Zou je de gebruikte body kunnen delen? Dan testen we even mee.

Bedankt voor het antwoord.
Helaas kom ik er nog steeds niet helemaal uit hoe het precies werkt met die LMW locatiecodes. Ik zou graag voor de 3 ijgeul locaties (ijgeul.1, ijgeul.2 en ijgeul.3) de actuele golfhoogtes (Hm0) ophalen. Zowel voor de Donar als LMW locaties krijg ik alleen voor ijgeul.1 (SPY) resultaat, terwijl volgens de Catalogus ook voor de andere locaties golfhoogtes beschikbaar zouden moeten zijn.
Bij wie zou ik dit verder kunnen navragen? ZOals gemeld werkt het contactformulier niet dus een direct mail adres zou handig zijn :wink:

Overigens werkt de beta service een stuk makkelijker maar die lijkt maar data te hebben tot begin juni dit jaar voor de drie betreffende locaties

Ik beantwoord deze vraag even in een PM.

Ik ben benieuwd wat op dit moment de planning is voor het in productie gaan de nieuwe web services.
Tot nu toe heb ik alleen wat primaire testjes gedaan, maar omdat de testdataset verre van compleet is, vind ik het lastig om te testen of aangepaste code het ook werkelijk doet. Dus een aanvullende vraag is of er voor de beta nog een complete dataset beschikbaar komt ?

We werken momenteel aan het verbreden van de testdataset. Specifiek werken we aan meer actuele datastromen, zodat de afnemer Waterinfo ook betere tests uit kan voeren. Je kunt hierin zo’n 100 extra reeksen verwachten van parameters zoals waterhoogte, zoutgehaltes, waterafvoeren op een aantal hoofdlocaties door het land. We streven hiermee nog niet naar volledigheid.
Zodra we meer weten over een lancering, laten we dat oa via dit medium weten.

In de download ‘WaterWebservices OphalenCatalogus’ van de website Beta WaterWebservices - Data Rijkswaterstaat mis ik de grootheden LUCHTDK en WINDSTOOT terwijl die bij veel locaties wel opvraagbaar zijn. Hoe kan dat ?

Al eerder een vraag gesteld over de webservice ‘OphalenLaatsteWaarnemingen’ maar nu specifiek de vraag: waarom krijg ik per station en per grootheid meerdere meetwaarden van verschillende datums. Er kan er toch maar Ă©Ă©n de laatste zijn?
De simpele request waarmee ik getest heb:
{
“AquoPlusWaarnemingMetadataLijst”: [
{
“AquoMetadata” : { “Grootheid”: {“Code”: “WINDSHD”} } ,
“WaarnemingMetadata”: { “KwaliteitswaardecodeLijst”: [“00”,“10”,“20”,“25”,“30”,“40”] }
}
],
“LocatieLijst”: [
{“Code”: “brouwersdam.brouwershavensegat.2”}
]
}

Ik krijg dan van de volgende datums een meetwaarde:
2024-04-30T23:50:00.000+01:00
2024-01-31T23:50:00.000+01:00
2004-12-03T13:50:00.000+01:00

Hoe kan dat ??

Zover ik kan zien in de catalogus, bieden we inderdaad nog geen data onder die grootheden.
Kun je een voorbeeld-body sturen waarin data terug komt van deze grootheden?
Het zou kunnen dat je een andere url gebruikt, of een 204 interpreteert als data.

Dank voor je voorbeeldbody van de OphalenLaatsteWaarnemingen.
Hier komen inderdaad 3 records terug van verschillende opdrachtgevende instanties;

• A; 2024-04-30T23:50:00.000+01:00; RIKZ_WAT
  • B; 2024-01-31T23:50:00.000+01:00; ZLXXREG_ZEGE
  • C; 2004-12-03T13:50:00.000+01:00; ZLXXREG_ZEGE

De rest van de gegeven metadata is inderdaad exact gelijk. Daarom zou je niet zoveel meetwaardes mogen verwachten. We hebben hier twee problemen gevonden;

• Er is door meerdere partijen gemeten. Je kunt hierop filteren. In de toekomst zal deze locatie actuele data geven met opdrachtgevende instantie ‘RIKZ_METEO’. Deze gegevens worden nu nog niet op die manier gedeeld. In de toekomst zal de Servicedesk Data klaar staan om je te adviseren in welke opdrachtgevende instantie je het best aan kunt nemen.
  • We hebben op de achtergrond nog een verbetering door te voeren die voorkomt dat reeksen onnodig opgeknipt worden. Wat nog niet eerder bekend was, is dat dit ook effect heeft op dit endpoint.