Slack, Mattermost en digitale autonomie

Hallo,
Geen idee of hier al over is nagedacht maar ik zie tegenwoordig elke ontwikkelaar een Slack kanaal starten. Daarmee is Slack de volgende grote data verzamelaar. Niks ten nadele van hun functionaliteit maar er is een in mijn ogen prima alternatief voorhanden in de vorm van Mattermost.
Misschien is het een idee om een Mattermost instance te faciliteren vanuit deze groep? Zodat bijvoorbeeld signalen.org (waarvan ik een bloeiende toekomst voorzie) maar natuurlijk ook anderen, gebruik kunnen maken van nationale infrastructuur.
met vriendelijke groet,
Jeroen Baten

We zijn bezig om te experimenteren met Matrix (matrix.org). De idee is dat een heel aantal organisaties hetzelfde doet. Matrix is ook open source, de Element client een steeds beter wordend alternatief voor Slack. De inspanning om over te gaan van Slack naar Matrix coƶrdineren we vanuit de Code4NL Slack, channel #werkgroep-community-chat

Mattermost zou ook een mooi alternatief zijn, maar Matrix heeft interessante features om federatief met identiteiten te werken tussen verschillende organisaties. We kunnen dan eenvoudig publieke rooms maken met Code4NL en (hopelijk) sneller een community van communities optuigen.

Nog volstrekt alpha en kan elk moment uit, maar als je wilt volgen wat we doen: https://matrix.nlx.reviews (zal later op domein developer.overheid.nl moeten komen)

Matrix is natuurlijk ook helemaal goed en fantastisch! Dank!