Schema's ergens (centraal) delen

Hi, is er ergens een overzicht van schema’s voor de vele verschillende objecten die we kennen? Zou wel tof zijn als we die definities kunnen uitwisselen tussen projecten/processen. Zou developer.overheid.nl daar misschien ook een plek voor zijn (bijvoorbeeld door schema’s in github repo’s ter beschikking te stellen icm publiccode.yml)? Iemand ideeën?

(Gekopieerd van Code for NL Slack): ““gegevensobject” bedoel ik dan: een melding openbare ruimte, een sensorregistratie, een algoritmeregistratie, etc. Vaak is dat nu redelijk ad hoc in stukjes software, wat jammer is voor herbruikbaarheid en interoperabiliteit. Met Algoritmeregister hebben we een “standaard” opgesteld - die heb ik als json schema voor een Europees project op algorithmregister.org gezet met uitleg en dergelijke; de Nederlandse standaard is “doorontwikkeld” tot publicatiestandaard, maar die zit nu “weggestopt” in documentatie enerzijds en ergens in een code base anderzijds, maar niet (meer) op een vaste live url.Ik zou het dus wel vet vinden om een (community) schema’s database te hebben, waar die json schema’s live vandaan te halen zijn, een statische url hebben, en documentatie te vinden is over het gebruik en de community eromheen. Daarin kunnen we (bijv.) verwijzen naar de woordenboeken die her en der aan het ontstaan zijn en de domein/gegevensmodellen. Maar (omdat we developers zijn) met als basis de schema bestanden en informatie daarover, want die zijn bruikbaar en zorgen voor convergentie, zelfs als de architecten en de business nog niet zo ver zijn”

Eén van de dingen die we nu aan het fixen zijn is het ontsluiten van een repo op een developer.overheid.nl “cdn”. Deze gaan we gebruiken voor templates en herbruikbare OpenAPI componenten die voldoen aan de API strategie. Ik kan mij goed voorstellen dat er meer files op deze manier vanuit developer.overheid.nl gedeeld worden. Wat voor soort schemas gaat dit eigenlijk om?

Hi Dimitri, het betreft dan schema.json files, zoals bijv. https://github.com/MinBZK/Algoritmeregister/blob/main/schema.json

Kijk, das mooi! Ik denk dat dit inderdaad een mooi platform is om deze schemas te gaan ontsluiten. Schemas die ook nog aan de API strategie voldoen (lowerCamelCase ipv snake_case) kunnen dan zelfs direct gelinkt worden vanuit API designs (wanneer de API strategie OAS 3.1 gaat ondersteunen). Ik neem dit mee!

Cool, dat zou echt heel vet zijn. Die schema’s kunnen dan onderdeel zijn van een “gegevenswoordenboek”, waarin je (per applicatie- of uitvoeringsdomein) kan achterhalen wat de definitie is van een bepaald begrip, en bijbehorende schema’s. PoC: Gegevenswoordenboek

cc: @marcelkrassenburg

Volgens mij zag ik het op https://www.semantic-treehouse.nl/vocabulary-hub/: dat je bij een term/begrip discussie kan voeren, en voorstellen kan doen om te wijzigen (community governance op begrippen). Dat zou een mooi toekomstbeeld zijn.

1 like

Ik heb nu bijvoorbeeld deze repo: https://www.algoritmeregister.org/schemas/

Daarin publiceer ik schema’s en die maak ik ook meteen leesbaar met de “reader”.

Vanaf heden is het makkelijk om static files bij ons te hosten. Het enige wat je hoeft te doen is een map aanmaken in: Common Ground / DON / Static files · GitLab. Dit kan gewoon middels een merge request. Je zou een map “schema” kunnen maken daar de files onder kunnen zetten.

In de toekomst zouden we dit meer fancy kunnen bouwen maar voor nu werkt het even zo!

We zien de schema’s heel graag tegemoet :hammer_and_wrench:

In antwoord op je vraag: in Rotterdam gaan we de schemas en de metadata van datasets en dataservices opnemen in OpenCatogi. Dit is een federatieve catalogus die open source ontwikkeld wordt door een aantal gemeenten waaronder Rotterdam. Meer weten?

Mail me anders op rdw.kok@Rotterdam.nl

Ah ja, interessant. Ik ken OpenCatalogi en Conduction goed; Goed om een keer te kijken hoe we dat dan bij meer gemeenten/overheden kunnen laten landen.

Wellicht is het een goed idee als je een keer aansluit bij de community bijeenkomsten van OpenCatalogi?

Deze worden georganiseerd door Jaap van Vliet van Dimpact: jaap.vanvliet@dimpact.nl

@tomootes dit zou wel een leuk thema zijn voor een Open DONderdag :point_up:

@jgroenen helemaal eens! Misschien even een groepje verzamelen dan, met mensen die hier al ideeen over hebben :thinking: