Lijst met communities

In dit bericht vind je bronnen om je op weg te helpen bij het werken een Open Source project.

Communities

OSPO-NL

Lees meer over OSPO-NL

OSPO-NL is een community welke gestart is door Alliander, Belastingdienst en Kadaster met als doel om kennis te delen omtrent het opstarten en tot uitvoering brengen van OSPO’s. OSPO staat voor Open Source Programmer Office. Een OSPO is een afdeling binnen een organisatie met de taak om praktische hulp te bieden en praktische te vragen beantwoorden omtrent het bouwen van open source software.

OSPO-NL kennisbank

De OSPO-NL Kennisbank is een goede plek om antwoord te krijgen op allerlei praktische vragen over het opzetten van een open source codebase. De kennisbank bevat onder andere:

Open Source Community (Pleio)

Wil je in gesprek over Open Source? Of wil je zien welke meetups er allemaal zijn op het gebied van Open Source? Ga dan naar onze overheidsbrede open source community:

Common Ground (VNG)

“De Common Ground community werkt samen aan het realiseren van de gemeentelijke informatievoorziening van de toekomst en Commonground.nl is onze virtuele ontmoetingsplaats.”

Code for NL

“Code for NL is de Nederlandse community van mensen die samenwerken aan een open, eerlijke en inclusieve digitale overheid en samenleving.”

Aanmelden Slack Code for NL»

Digilab

Meer over Digilab

Digilab is een broedplaats voor technische innovaties, bedoeld voor projecten die voor of met de overheid werken. Samen met deze projecten werkt Digilab aan het versterken van de technische interoperabiliteit en het verantwoord delen van data.

Rijks Innovatie Community

Meer over Rijks Innovatie Community

De Rijks Innovatie Community (RIC) is opgericht voor en door rijksmedewerkers. RIC heeft tot doel kennisuitwisseling en samenwerking rond innovatie binnen het Rijk te stimuleren. Alle ministeries en verschillende uitvoeringsorganisaties maken deel uit van RIC.

Standard for Public Code (Foundation for Public Code)

Meer over Foundation for Public Code

De Standard for Public Code is een uitgebreide gids voor een succesvolle samenwerking binnen een open source project. De documentatie geeft een duidelijk handelingsperspectief voor beleidsmakers, managers en developers aan de hand van een aantal vastgestelde richtlijnen.

Public Spaces

Meer over Public Spaces

Stichting PublicSpaces is een unieke coalitie van verschillende publieke organisaties, zoals publieke omroepen, erfgoed-instellingen, festivals, bibliotheken, musea en onderwijs.

Onder de paraplu van PublicSpaces werken deze organisaties samen aan een oplossing voor een gemeenschappelijk probleem: voor hun communicatie, informatie en mediacirculatie zijn ze grotendeels afhankelijk zijn van Big Tech en hun platformen. Deze zijn primair gedreven door commerciële belangen en gaan dus niet uit van publieke waarden, zoals privacy, autonomie en transparantie. Lees meer over deze waarden in het PublicSpaces manifest.

Internationaal

TODO Group

“TODO is an open community of practitioners who aim to create and share knowledge, collaborate on practices, tools, and other ways to run successful and effective Open Source Program Offices and similar Open Source initiatives.”

Open Source projecten

Ben je opzoek naar Open Source projecten? Die lijst vind je hier.

Onder “Standard for Public Code” gaat de link nog naar Open Source Pleio, terwijl dat volgens mij https://standard.publiccode.net/ moet zijn. Er zijn ook community translations beschikbaar (onofficieel): Contents, Community Translations of the Standard for Public Code, zou mooi zijn als daar ook een NL versie tussen kan komen. Als er mensen zijn die dat met mij willen oppakken, sta ik daar wel voor open. Liefst wel in combinatie met een organisatorische commitment om de standard te gebruiken en promoten in projecten.

@johan dank voor je opmerking; heb de link aangepast.

Een Nederlandse versie van de Standard for Public Code zou natuurlijk erg welkom zijn. Ben sowieso benieuwd wie of welke organisaties de standard in de praktijk gebruiken. Maar een lijstje met “klanten” van de foundation for public code ben ik nog niet tegen gekomen. De vertaling zou ook iets voor Developer Overheid kunnen zijn, maar dan hebben we wel echt wat meer menskracht nodig.

Vertaling kan een community effort zijn. M.b.t. gebruikers zou ik vooral op zoek zijn naar organisaties (ipv projecten/code bases) die de standard (willen) adopteren als standaard manier van werken.

Spiegelend aan wat de TODO Group van de Linux Foundation er zelf over schrijft is de definitie van OSPO zoals hier beschreven wel wat beperkt: GitHub - todogroup/ospodefinition.org: Open Source Program Office Definition (OSPOD)

Helemaal mee eens. Ik struggle daar zelf ook een beetje mee. Weet jij of jullie als OSPO-NL ergens een Nederlandse definitie hebben? Dan maak ik daar een apart artikel voor aan.

Hier heb je nog een aanvullend overzicht van communities: Overzicht overheidscommunity’s in Nederland - Digitale Overheid. Niet uiteraard allemaal OS, maar wel ook relevant. Voor federatief datastelsel zijn we nu een OS samenwerkingsplatform aan het ontwikkelen.