Hi,
Ik ben Thomas de Beus, datajournalist. Weten jullie van de nieuwe ontwikkelingen rond MCP van Anthropic/Claude? Het is een open standaard die is ontworpen om taalmodellen (LLM’s), te verbinden met externe databronnen en tools via API’s.
Lijkt me heel interessant als je bijvoorbeeld lokaal via Claude desktop met gewone taal kan praten met de gegevens van CBS statline of RIVM databank bijvoorbeeld. Dit zou een laagdrempelige interface kunnen zijn tussen bijvoorbeeld journalisten en burgers en open overheidsdata.
Ik heb het zelf nog niet echt aan de praat gekregen, maar hier een hele lijst van voorbeelden van MCP’s.
Ha Thomas,
Welkom op onze community! En dankjewel voor het aandragen van je idee.
Wat je oppert lijkt mij een erg goed idee om de data-goudmijn van het CBS/ RIVM te ontsluiten. Wij als developer.overheid.nl voor je zouden kunnen doen is de standaard opnemen in onze kennisbank:
Op dit moment hebben we nog geen hoofdstuk over AI maar dat zou denk ik best passend zijn.
Als je wilt dat we dit doen kan je een issue inschieten bij ons om de MCP standaard op te nemen in onze kennisbank. Dit doe je hier:
Mij zou het erg helpen als je dit doet omdat we dan laten zien dat het niet een idee was van onszelf maar van een betrokken persoon.
Wat je ook nog zou kunnen doen:
Verder vind je hier manieren waarop je kan bijdragen aan ons project: Bijdragerichtlijnen | Developer.Overheid.NL
Groeten,
Tom
1 like
Ik heb een MCP server gemaakt die informatie (o.a. Open API specs) verschaft over de APIs in het Developer Overheid API Register: GitHub - dstotijn/mcp-developer-overheid-api-register: Model Context Protocol (MCP) server for the Developer Overheid API.
Dat ziet er zo uit in Claude Desktop:
Met AI agents als Cursor of Claude Code (die MCP client support hebben) kun je daarmee relatief eenvoudig MCP servers schrijven, bijv. via een prompt zoals: “Schrijf een MCP server waarmee je CBS statline gegevens kunt opvragen”.
Ik zal eens kijken hoever ik kom met een MCP server voor CBS Cijfers Open Data. Wordt vervolgd!
Wat tof! Ik ga het zeker testen.
Hi! Zeer nice dat je al iets gebouwd hebt in zo’n korte tijd. Na een korte test:
Het lijkt erop dat hij nu veel oude (opgeheven) datasets opvraagd. Vaak lijkt de vraag te groot en gooit hij mij eruit. Op de vraag geef mij de meest recente data van bijvoorbeeld de huizenmarkt vind hij moeilijk en te groot.